Vaak achter de computer?

Dan hebben je ogen, huid en houding het zwaar te verduren. Als je vaak achter de computer zit worden ook je ogen zwaar belast.

 

Hard werken

De spieren van je ogen werken iedere dag zo hard dat dat vergelijkbaar is met een wandeltocht van 65 km voor de benen. De voortdurende en herhalende bewegingen van de oogbal in verschillende richtingen, het knipperen, het scherpstellen voor dichtbij en veraf zien houden de ogen de hele dag druk bezig. Eigenlijk hebben de ogen nooit rust, ook niet als je slaapt. Daarom is het erg belangrijk om je ogen geregeld te laten testen bij een gediplomeerd opticien. Als je een kleine correctie nodig hebt, kan dit al enorm helpen om je ogen te laten ontspannen. Wist je dat er ook glazen bestaan die het schadelijke UV licht filteren uit de buitenlucht en de straling welke computers, tablets, smartphones en TV’s uitzenden. Dit glas heeft Prevencia. Je leest er meer over op onze website.

 

Huid

De computer geeft UV stralen af deze zijn schadelijk voor je huid. Ze drogen de huid uit en versnellen het proces van veroudering. Zit je vaak achter de computer, doe dat dan niet zonder dagcrème zonder UV filter, en vergeet vooral de huid rond de ogen niet en de hals.

 

Houding

Bij het lang in één houding zitten is het al niet makkelijk om pijnlijke en verkrampte spieren te voorkomen. Probeer in ieder geval wel recht voor je computer te zitten, en niet met je benen gedraaid naar links of rechts en ook niet met je benen over elkaar.

 

Kleine ongemakken

Wat kan je doen om in goede conditie te blijven terwijl je achter de computer zit?

Na uren computeren zal je af en toe één of meer van de volgende symptomen opmerken:

– vaag zien

– dubbel zien

– geïrriteerde ogen

– problemen met focussen

– pijn in armen schouders en nek

– verdiepte rimpels bij de wenkbrauwen

– prikkelbaarheid

 

Toch kunnen de meeste van deze klachten verlicht worden door 10-15 min goede oefeningen, en je hoeft er niet eens voor achter je computer vandaan. Heb je hier geen tijd voor, zorg dan in ieder geval dat je af en toe naar de printer loopt en een beschermende bril draagt tegen het schadelijke UV licht. Deze glazen kunnen in ieder montuur ingeslepen worden. Dus het is nog hip ook.

 

Nut van simpele oefening

De volgende eenvoudige oefeningen kunnen je oogspieren elastisch en in goede conditie houden zodat je beter en langer kunt doorwerken. Bovendien zijn deze tips ook goed om de achteruitgang van de ogen door leeftijd tegen te gaan.

 

tip 1

Probeer er aan te denken zo veel mogelijk met je ogen te knipperen. Ook al is knipperen een onwillekeurige beweging, vaak stopt het als je lang naar de monitor staart. Het nut van knipperen is dat je traanvocht de ogen reinigt van stof en andere vuile deeltjes. Online zijn er veel programma’s te downloaden welke je eraan helpen te herinneren om te knipperen.

tip 2

Kijk elke 20 minuten van je scherm weg. Kijk uit het raam of naar een ander punt dat ver weg ligt. Voor je ogen geeft dit hetzelfde effect als wat goede strekoefeningen voor je lichaam.

tip 3

Tijdens de kleine onderbrekingen als je even niet naar je scherm kijkt, haal je een paar keer diep adem waarbij je je borst en middenrif maximaal uitzet. Concentreer je op het in- en uitademen.

tip 4

Doe het volgende kijk naar een punt in de verte. Hou nu een vinger verticaal ongeveer 10 cm voor je neus, je zal een dubbel beeld van je vinger zien. Beweeg nu je vinger van je af en naar je toe waarbij je probeert het dubbele beeld te blijven zien. Hoe vaker je het herhaalt hoe beter.

tip 5

Vouw je handen achter je hoofd. Duw je hoofd stevig in je vingers terwijl de je armen aanspant en tegendruk geeft. De druk versterkt je nekspieren en verlicht de spanning, en het is ook goed voor je bovenarmen.

tip 6

Wrijf de binnenkant van je handen tegen elkaar tot ze warm worden. Leg de muizen van je handen op je ogen. Door de warmte zullen je ogen ontspannen.

tip 7

Laat je hoofd op je linkerschouder zakken, draai het door naar achteren in de richting van de rechterschouder. Herhaal van rechts naar links en links naar rechts.

tip 8

Zorg dat je licht hebt dat je niet verblindt of weerspiegelt in je beeldscherm. Maak eventueel gebruik van een standaard voor documenten.

tip 9

Maak van koffie- en lunch pauze gebruik om je benen te strekken door wat te lopen of bewegen.

We hopen dat je met deze tips wat fijner gebruik kunt maken van je computer, tablet of smartphone.

Heb je nog vragen, stel ze ons gerust. Of kom langs bij het BrillenKabinet

Bron: rubriek.nl/gezondheid/zorg_ogen.php